Prețul combustibililor, la pompă, a atins un nivel pe care puțini analiști l-ar fi preconizat cu doar 3 luni în urmă. Valorile actualizate, ale prețurilor combustibilor, pentru un litru, practicate în rețeaua unui furnizor de pe piața românească, arată că acestea s-au prăbușit (Sursa)

Motorina standard = 4,59 lei

Motorina extra = 4,89 lei

Benzina Standard 95 = 4,48 lei

Benzina Extra 99 = 4,96 lei

Cauza principală a scăderii abrupte a prețului combustibililor este reprezentată de prăbușirea prețului petrolului pe piețele internaționale, coroborată cu o evoluție constantă a valorii dolarului american, situată în intervalul 1,08 – 1,14 USD/EUR. Dolarul a avut o valoare constantă în ultimii 5 ani. Într-adevăr, USD s-a devalorizat până la nivelul de 1,24 USD/EUR, în cursul lunii februarie 2018, dar ulterior s-a întărit, revenind în intervalul 1,07 – 1,16 USD/EUR. în prezent, USD este cotat la 1,12 față de moneda unică europeană

Cum a evoluat prețul petrolului?

Evoluția prețului acestei materii prime se suprapune cu evoluția economiei. Dacă prețul petrolului este unul redus, atunci economia se află în recesiune sau criză ori are o evoluție sub așteptări. Dacă prețul barilului de petrol crește, acesta este un semn de revigorare a activității economice. Prețul țițeiului este un reper al activității economice mondiale. Aveți mai jos un grafic din care reiese evoluția cotațiilor Brent (Sursa)

Este corectă abordarea „Prețul barilului s-a ieftinit cu 50%, să se reducă și prețul la pompă cu 50%“? Răspunul este nu, este imposibil ca prețul la pompă să se reducă cu 50% dacă prețul barilului s-a redus cu acest procent.

De ce scăderea prețului barilului nu produce o reducere cu același procent a prețului combustibililor?

Preţul carburanţilor are două mari componente: preţul efectiv al mărfii şi taxele încasate de stat (acciză şi TVA). În România, ponderea taxelor în preţ este de 51% pentru benzină şi 48% pentru motorină. Dacă jumătate din preţul carburanţilor este influenţat de stat, să privim cealaltă jumătate, adică preţurile fără taxe. Aici este preţul materiei prime (al petrolului), costul cu rafinarea, cu transportul şi distribuţia în reţelele de benzinării şi profitul companiilor petroliere.

Imaginați-vă că în loc de benzină, la pompă ar curge aer. Dacă ați alimenta doar cu aer, pentru volumul echivalent unui litru de combustibil, ce umple rezervorul mașinii dumneavoastră, ați plăti 2,30 lei. Acești 2,30 lei reprezintă accize, taxe și tva. Restul, până la 4,48 reprezintă valoarea materiei prime, costuri de rafinare, transport, cheltuieli operașionale și profit. În consecință, statul câștigă mai mult decât companiile ce comercializează combustibili.

Vă recomandăm:

Constanța nu poate concura cu zona București – Ilfov, însă cu siguranță ar putea fi aplicat aici modelul autorităților din Oradea sau Cluj

Îmi doresc ca benzina să se scumpească, doresc să văd autoturisme circulând pe stradă și economia să se pună în mișcare și îmi doresc ca oamenii să reînceapă să consume. Responsabil, dar să consume.

Ceea ce observăm în prezent nu este un lucru pozitiv, din contră. Combustibili ieftini înseamnă o economie aflată în dificultate. Este această situație una pozitivă? Nu.

Evoluția prețului aurului în contextul economic actual

Aurul nu poate fi creat/emis de către o bancă centrală sau comercială, precum banii, iar valoarea acestuia nu este afectată de deciziile privind ratele dobânzilor. Întrucât aurul și-a menținut istoric valoarea de-a lungul timpului, acest metal reprezintă o formă de asigurare împotriva evenimentelor economice adverse. Când apare un eveniment advers care persistă un timp, precum actuala criză, investitorii tind să-și transfere fondurile în aur, ceea ce duce la majorarea prețului datorită cererii de aur ridicate. De asemenea, în spațiul public se discută despre prețul aurului și despre cum acesta s-a majorat. Evident că s-a majorat, aurul este un activ de refugiu, safe-haven. Valoarea actuală este de 1590 usd/uncie (1 uncie = 28,34 grame).

Nu este o surpriză. Însă știrile economice ar trebui să includă și informații despre evoluția prețului cuprului. Dar nu, pe canalele tv vedem doar breaking news despre aur și petrol.

Prețul cuprului, un barometru pentru analiza evoluției economiei mondiale

Prețul cuprului s-a prabusit în ultimele trei luni, acesta a atins nivelul de 4840 usd/tona. La începutul anului, cuprului era cotat la 6200 usd/tona.

Din cauza cererii, prețul cuprului este un indicator cheie al evoluției economice, fiind folosit în construcții sau dezvoltarea infrastructurii. Prețul cuprului este sensibil la ratele de creștere din aceste sectoare.

În graficul de mai jos este prezentată evoluția prețului cuprului, în intervalul 2017 – 2020:

În consecință, prăbușirea prețului cuprului înseamnă scădere economică.

Deci, prețul scăzut al petrolului și cuprului, un preț ridicat al aurului, aceste situații scot în evidență o scădere a activității economice, recesiune sau mai grav, criză.

Să ne bucurăm câ plătim 4,48 lei/litrul de benzină în condițiile în care această scădere este influențată de scăderea economiei mondiale și a cotațiilor? Să ne gândim mai bine atunci când ne dorim ceva, căci s-ar putea să se întâmple, iar această scădere va veni cu locuri de muncă pierdute, recesiune și scădere a veniturilor.

Vă recomandăm:

1 iulie 2020, probabil cel mai important anunț al lui Ludovic Orban de la preluarea mandatului. Va aplica România „modelul polonez”?

Contributor

Comentarii