Hashtag-ul #stămacasă nu este nici pe departe soluția care ne va salva de Covid. Din contră, dacă vom rămâne în case, pentru o perioadă lungă de timp, fără a găsi soluții de repornire a economiei, acest lucru va duce la îngroparea acesteia. Nu doar a României, ci a întregii planete. Probabil, curba de propagare a Covid-19 va înregistra o aplatizare, în perioada următoare. Însă, ce vom face dacă în iarnă vom intra din nou în izolare sau carantină? Acest lucru afectează deja economia, dar în viitor aceasta va fi afectată și mai grav. În unele situații, iremediabil. Afaceri vor fi închise, oameni vor fi concediați. Vom suferi cu toții.

Nu este în regulă să omorâm economia. În acest timp băncile centrale se pregătesc să tipărească monedă și să arunce bani din elicopter. Vom fi și săraci și bolnavi și cu economiile personale devalorizate, în cazul acesta.

Soluția este să repornim economia, să ne protejăm, nu doar să #stămacasă. Statul pe canapea, în case, nu este o soluție care să funcționeze pentru o perioadă lungă de timp.

Dacă doar o să ne complăcem să #stămacasă, fără a căuta soluții și a le aplica, ne vom teleporta la nivelul de trai din epoca Ceaușescu.

În perioada izolării, unul dintre cele mai afectate sectoare economice este sectorul Horeca. În doar două săptămâni au fost închise restaurante, puncte de desfacere, oameni au fost concediați sau trimiși în șomaj tehnic.

Practic, acest sector a dispărut și, fără aplicarea unor strategii inovative, nu va rezista restricțiilor de izolare impuse de criza Covid-19. Unele dintre companii au regândit procesele de distribuție, de exemplu, pentru a putea să își continue activitatea cu motoarele, pardon, în exemplul ce-l voi relata, cu cuptoarele turate.

Nu trebuie să privim doar spre companiile mari pentru a vedea cum se vor adapta, pentru că acestea nu vor avea probleme, companiile mari vor rezista și au forța necesară de a ieși cu bine din criză. Însă micile afaceri de familie, dacă nu se vor adapta, vor dispărea.

Un exemplu este cel al unei firme care activează în domeniul Horeca, o mică afacere de familie. Ce produse oferă această companie? Conform celor precizate pe site-ul firmei, mâncare sănătoasă și gustoasă.

Locațiile firmei erau în permanență pline, clienții nu lipseau, din contră, totul mergea ca pe roate. În martie, afacerile firmei au fost puse pe butuci, însă. Vânzările au fost direct afectate și s-au prăbușit.

Restricțiile de circulație și izolarea impusă au forțat compania să se adapteze.

Dacă până la începutul crizei, s-au dezvoltat, s-au extins, pandemia a produs panică, dezamăgire, dezarmare, frustrare, neputință. Ca antreprenor faci previziuni, proiecții, un buget. Să vezi că toate punctele de lucru vor fi închise, te poate pune în genunchi. Nimeni nu prevedea așa ceva.

Ține doar de capacitatea întreprinzătorului să se ridice și să devină mai puternic.

Iar Liliana, căci acesta este numele întreprinzătorului, a căzut în genunchi. Apoi s-a ridicat. Găsise o soluție pentru a merge înainte, pentru a se dezvolta. S-a adaptat. Nu a concediat oameni, nu a închis firma. Știa că deciziile sale vor influența modul în care compania va rezista noilor condiții de piață.

A acceptat ceea ce se întâmplă și a decis să reorganizeze activitatea, a încercat să vadă spre ce se îndreaptă și nu doar cum va supraviețui, ci cum se va dezvolta. A mers împotriva curentului.

Liliana s-a gândit la clienți. Ce își doresc aceștia? Și răspunsul a venit. Clienții nu mai puteau cumpăra direct de la punctele de desfacere. Răspunsul a venit natural: “Le vom livra noi produsele“.

Astfel, firma a investit în mediul online, au făcut cunoscute deciziile lor, clienților. Au cumpărat publicitate în presă și Facebook. Mai mult decât atât, pentru ca noua strategie să funcționeze, au fost achiziționate mijloace de transport, pentru ca produsele comercializate să ajungă rapid la clienți, proaspete.

Fluxurile de livrare au fost optimizate, pentru ca fiecare transport să fie profitabil. Liliana a aplicat două principii sănătoase: “mai puțină vorbă, mai multă muncă“ și “ne vom implica cu toții pentru a trece peste criză, vom ieși mai puternici din această situație“.

De asemenea, a înțeles că partenerii de lucru sunt extrem de importanți pentru succesul afacerii și a venit cu pachete promoționale, oferind mai mult pentru aceeași sumă de bani cheltuită.

Atfel, firma continuă să funcționeze, angajații nu au fost concediați, clienții pot beneficia de produsele lor, iar în final statul va colecta taxe, impozite.

Exemplul de mai sus este unul care poate fi aplicat de companiile din sectorul serviciilor alimentare.

Soluția nu este doar să #stămacasă, fără a implementa soluții. Soluția este să repornim economia devenind inovativi, adaptându-ne mediului. Soluția este #BusinessRestart.

Comentarii