Am participat acum 3 săptămâni (virtual) la conferința anuală a The Institutes, organizația ce oferă certificarea CPCU, una dintre cele mai prestigioase certificări în asigurări din lume.  Sesiunile de prezentare au fost foarte interesante și de actualitate. Câteva exemple de teme discutate: „Picture this: The state o aerial imagery în Property Underwriting”, „Preserving reputation: Ethical opportunities for leaders”, „Shifting sands în cyber legal landscape”, „Predictive analytics: applications în underwriting”, „How technology is reshaping insurance”, „Insurance risk selection: discrimination and ethics”, „Sales and marketing în the era of Covid 19”, „Covid 19 Temperature Check: Exploring the impact of this crisis on risk management and considering the future of pandemic preparedness”, „Preparing for the Big One – how reinsurers plan for natural disasters”, „How leadership affect risk”, „Significant Covid 19 coverage opinions and how to apply them to your claims”.

Îți recomandăm:

Plafonarea prețurilor distruge echilibrele pieței. În cazul plafonării, consumatorul va pierde mereu. Nimeni în istorie nu a reușit să învingă vreodată piața liberă

Parcă este un pic diferit de ce vedem pe piață autohtonă. Din păcate, deși piață românească de asigurări a crescut de peste 10 ori în ultimii 20 de ani, cele mai multe discuții sunt tot despre cel mai simplu produs de asigurare posibil, RCA-ul. Dacă rămânem blocați în această paradigmă mi-e teamă că nu vom avansa prea mult și nu vom ajuta prea mult consumatorii de asigurări (care au nevoie de mult mai multe acoperiri). Surprinzător, sau nu, dezvoltarea pe baze sănătoase a pieței asigurărilor ajută nu numai asigurații ci și economia în general, care nu beneficiază numai de o protecție mai bună, datorată dezvoltării acoperirilor, dar și de surse noi de investiții, cunoscut fiind faptul că asigurările sunt unii dintre cei mai mari investitori instituționali la nivel mondial. Oare ce teme ar trebui să ne preocupe și ar trebui să fie pe agendă pentru marea majoritate a profesioniștilor în asigurări? Sunt destul de multe, mi-am permis să enumăr mai jos câteva care mi se par importante.

Îți recomandăm:

Este timpul să acționăm, amânarea luării deciziilor înseamnă tobogan spre insolvență!

  1. Digitalizarea

Mai toată „lumea bună” din asigurări a început și accelerat digitalizarea proceselor datorită pandemiei, doar că, în managementul proceselor de business, pe lângă componentă tehnologică, intră și componentă de resursă umană. Iar la acest capitol este nevoie de schimbări majore. Într-un orizont de timp nu foarte îndepărtat competențele digitale nu vor fi facultative ci obligatorii pentru cei ce lucrează în asigurări. De aceea o preocupare a tuturor celor ce lucrează în industria asigurărilor din România ar trebui să fie dezvoltarea competențelor digitale ale angajaților – fie că vorbim de IoT, drone, AI, machine learning sau wearables. Nu vreau să sperii pe nimeni că „Sophia” ne va înlocui pe toți, dar clar ne va schimbă tuturor modul de lucru!

2. Asigurările de viață

Asigurările de viață reprezintă doar aproximativ 20% din piață de asigurări din România. Toți știm că este foarte puțin, dar cu toate această ponderea în total piață stagnează pentru asigurările de viață de ani de zile. Există un potențial uriaș de creștere a pieței și totuși, după părerea mea, puține eforturi se fac pentru a fi promovate. Doar ca termen de comparație, in SUA, aproape că nu există adult care să nu aibă asigurare de viață. La noi marea majoritatea sunt cele asociate creditelor imobiliare ceea ce îmi sugerează că eforturile de vânzare (prin toate canalele) și educarea consumatorilor încă nu este la nivelul la care ar trebui să fie. Legat de comunicare, ce să mai zic? Nu prea am mai văzut campanii concentrate pe asigurările de viață cam de mult.

Îți recomandăm:

APAPR lansează campania națională de informare „Află online câți bani ai strâns la pensia privată”

3. Managementul riscurilor

Actuala pandemie a adus o mulțime de lucruri negative în viață fiecărui consumator de asigurări, dar și unele pozitive, cel puțin din perspectiva conștientizării riscurilor. Unul dintre acestea este că asigurările nu sunt un panaceu universal, nu te acoperă pentru orice risc posibil. Exemple sunt nenumărate, dar cele legate de asigurările de întreruperea afacerii sunt probabil cele mai elocvente. Aceste moment ar trebui exploatat la maxim de societățile de asigurări și de intermediari atât pentru a promova asigurări, dar și pentru a educa consumatorii in ceea ce privește limitările asigurărilor și necesitatea unui management al riscului personal mai bun. Ar ajută inclusiv la prevenția răspândirii Covid 19! Prevenția este cel mai bun medicament.

4. Etica în asigurări

Acum câțiva ani publicam un articol despre necesitatea unui cod etic al pieței asigurărilor din România Cred că discuția ar trebui reluată. Cum ar arata oare piața asigurărilor dacă ar fi libera de comportamente ne-etice? „Build your house on rock” (engl. construiește pe teren solid), iar pentru asigurări „terenul solid” îl reprezintă „etica”.

Lista rămâne deschisă. Food for thought!

Îți recomandăm:

Fiecare copil are nevoie de un start financiar în viață. Ce este ceea ce denumim „avere” și ce înseamnă să fii bogat

Contributor

Comentarii