adplus-dvertising

Știința spune că pelerinajele contribuie la extinderea epidemiei. Oamenii care merg în pelerinaje se expun virusului și îi expun pe cei cu care intră în contact la revenirea acasă. Care este poziția liberală în privința pelerinajului de Sf. Andrei?

Ludwig von Mises spune că oamenii nu acționează întotdeauna rezonabil, de pildă atunci când doctorii îi sfătuiesc să se lase de fumat. Când preferințele lor subiective intră în contradicție cu învățăturile științei (pe care se bazează liberalismul), Mises îi dojenește. În același timp, Mises recunoaște că știința și, implicit, recomandările “doctorilor” nu sunt imbatabile. Astfel, el îndeamnă la o conduită prudentă – și cam asta ar fi abordarea liberală. În acest sens, iată un pasaj relevant din “Liberalismul”: “Puterile noastre de înțelegere sunt foarte limitate. Nu putem spera să descoperim vreodată cele mai profunde secrete ale universului. Dar faptul că nu putem înțelege niciodată sensul și scopul existenței noastre nu ne împiedică să luăm măsuri de precauție pentru a evita bolile contagioase sau să folosim mijloacele adecvate pentru a ne hrăni și a ne îmbrăca, și nici nu ar trebui să ne descurajeze să organizăm societatea astfel încât să ne putem realiza în cel mai eficient mod obiectivele pământești pe care ni le propunem.”

Sună bine, până când măsurile de precauție devin insuportabile sau intră în conflict direct cu dorințele și idealurile oamenilor. Istoria e plină de momente în care oamenii nu și-au abandonat bisericile și tradițiile chiar știind că ar putea plăti cu viața (ceea ce s-a și întâmplat). Prudent ar fi fost ca oamenii să fugă din calea invaziei să să se ascundă în păduri, însă ei au ales să își apere bisericile, de fapt propria conștiință. Rezistența creștină din timpul comunismului este cel mai recent și substanțial exemplu. Și asta ilustrează una din cele mai nobile trăsături umane.
Dar ce ne facem când idealurile unor oameni intră în conflict cu preferințele restului lumii? Ce ne facem când oamenii devin barbari cu alți oameni? Chiar fără să fie conștienți de asta. Așa cum spunea și Walter Block, dacă răspândești virusul ești un agresor, iar agresiunea trebuie prevenită. Dar cum? În ce fel și cât de mult? Aici e cazul să ne amintim că o altă trăsătură definitorie a liberalismului este toleranța.

“Liberalismul cere toleranță ca o chestiune de principiu, nu de oportunitate. Cere toleranță chiar și pentru învățăturile evident absurde, pentru superstițiile prostești copilărești. Cere toleranță pentru doctrine și opinii pe care le consideră dăunătoare și ruinătoare pentru societate, chiar și pentru demersuri pe care le combate neobosit. Căci ceea ce împinge liberalismul să tolereze nu este considerația pentru conținutul doctrinei care trebuie tolerat, ci cunoașterea faptului că numai toleranța poate crea și păstra pacea socială, condiție fără de care omenirea recidivează în barbarie și penuria secolelor trecute. Împotriva a ceea ce este prost, absurd, eronat și rău, liberalismul luptă cu armele minții, nu cu forță brută și represiune.”

Știința spune că pelerinajele contribuie la extinderea epidemiei. Oamenii care merg în pelerinaje se expun virusului și îi expun pe cei cu care intră în contact la revenirea acasă.
Deci, ca liberali, cum putem fi toleranți și înțelepți? Hai, Împărate Solomon, unde ești?. O variantă ar fi să permitem pelerinajele dacă oamenii își asumă să rămână în izolare după încheierea evenimentului. Astfel, ei ar fi liberi să își urmeze idealurile fără să agreseze (potențial) alte persoane. O altă variantă, aleasă până acum de politic, a fost limitarea accesului pelerinilor pe criteriu geografic.

Problema este complicată de faptul că asistența medicală contemporană este în cea mai mare parte organizată pe baze socialiste, unde se colectează bani de la fiecare după puteri pentru a se acorda îngrijiri fiecăruia după nevoi. În consecință, cineva se poate simți ofensat că banii săi sunt folosiți pentru a trata “inconștienții” care merg la pelerinaj și care se pot îmbolnăvi. Acest cineva nu poate fi mulțumit cu restricționarea geografică a pelerinajului sau cu izolarea dispusă ex-post, deoarece crede că oricum va achita nota de plată pentru pacienții infectați direct la pelerinaj. În acest caz, însă, observăm că sistemul medical reprezintă de fapt agresiunea, nu pelerinii.

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Project-E și pe Google News

Bogdan Glăvan
Bogdan Glăvan
Bogdan Glăvan este profesor universitar de economie, Director al Centrului de Economie Politică și Afaceri “Murray Rothbard” din cadrul Universității Româno-Americane (București). A publicat mai multe articole în American Journal of Economics and Sociology, Quarterly Journal of Austrian Economics, Independent Review, Betriebswirtschaftliche Forschung und Praxis și a îndeplinit rolul de referent pentru publicații științifice prestigioase, printre care British Journal of Sociology. De asemenea, a publicat în 2009 cartea "Împotriva curentului. Însemnări despre criza financiară actuală" şi este coautor al volumului "Capitalismul. Logica libertății", Editura Humanitas, 2013. In 2018 a publicat "Liberalismul care îmi place" la Editura Anacronic.

Recente

Educatie Financiara

Asigurari

ÎȚI RECOMANDĂM

Comentarii

Project-E aplică noua politică de protecție a datelor cu caracter personal și modificările propuse de Regulamentul (UE) 2016/679. Prin continuarea navigării pe platforma noastră confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica Cookie.

Salvat!
Setări Cookie

Project-E aplică noua politică de protecție a datelor cu caracter personal și modificările propuse de Regulamentul (UE) 2016/679. Prin continuarea navigării pe platforma noastră confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica Cookie.

Cookie-urile necesare sunt absolut esențiale pentru ca site-ul să funcționeze corect. Această categorie include numai cookie-uri care asigură funcționalități de bază și caracteristici de securitate ale site-ului. Aceste cookie-uri nu stochează nicio informație personală.

  • cookielawinfo-checkbox-{nume-sectiune}
  • wordpress_gdpr_cookies_allowed
  • wordpress_gdpr_cookies_declined
  • wordpress_gdpr_allowed_services PHPSESSID

Refuz toate
Accept toate